Під контролем виконання заходів Меморандуму про співпрацю і партнерство

Кіровоградська обласна рада продовжує інформувати про виконання заходів  Меморандуму про співпрацю та партнерство між обласною владою та ДП “СхідГЗК” і ДК “Ядерне паливо”, який було підписано головою обласної ради Олександром Чорноіваненком 20 червня 2017 року.

План основних заходів, передбачених Меморандумом, складається з шести пунктів, а саме: розробка Державної цільової програми радіаційного і соціального захисту населення області; оцінка сейсмічної дії вибухових робіт на об'єкти денної поверхні та фізичний захист; захист навколишнього природного середовища та радіоекологічний моніторинг довкілля; зняття з експлуатації уранових об’єктів; розвиток об’єктів атомно-промислового комплексу; участь у заходах, передбачених місцевими програмами.

За наданою ДП “СхідГЗК” інформацією щодо виконання заходів Меморандуму, станом на 01 жовтня 2018 року на основі виконаних інструментальних досліджень інтенсивності впливу технологічних вибухів, які відбулися 10 липня, 01 серпня та 06 вересня цього року на шахті ‟Інгульська” ДП ‟СхідГЗК”, на житловий будинок № 9-Б по пров. Степовий у м. Кропивницкий, установлено, що рівень сейсмовзривних коливань грунту в основі фундаменту житлового будинку не перевищив допустимих значень сейсмичної інтенсивності гірських вибухів, згідно з нормативними вимогами ДСТУ 7494:2013 “Вибухи промислові. Сейсмічна безпека під час відпрацьовування уранових родовищ”.

Застосовані сейсмобезпечні параметри виробництва вибухових робіт забезпечили безпечний рівень їх впливу на навколишнє середовище, житлові будинки, інші будівлі та споруди.

Як засвідчили результати  моніторингу якості вод поверхневих водних об'єктів у місцях скиду (р. Мала Вись, р. Кільтень, р. Інгул) очищених шахтних вод уранових шахт ДП “СхідГЗК”, у ІІІ кварталі 2018 року якість вод відповідає нормативним документам показників забруднення питної води та нормативам ГДС на скид шахтних вод.

За оцінкою якості атмосферного повітря та радону на межі санітарно-захисних зон і зони спостереження промислових майданчиків уранових об'єктів ДП “СхідГЗК”, на території зони спостереження Інгульської та Центральної шахт значення потужності еквівалентної дози становлять 0,12-0,23 мк3в/год., що відповідає коливанням природного радіаційного фону території Кіровоградського району, а саме на територіях таких населених пунктів:

с. Неопалимівка — від 0,15 до 0,22 мк3в/год.;

м. Кропивницький (р-н Велика Балка) — від 0,12 до 0,18 мк3в/год.;

м. Кропивницький (р-н Завадівка) — від 0,15 до 0,23 мк3в/год.

Здійснений радіоекологічний контроль вмісту природних радіонуклідів в атмосфері на території санітарно-захисної зони й зони спостереження Смолінської уранової шахти підприємства показав, що шахтні джерела радіоактивного забруднення атмосферного повітря не чинять наднормативного впливу на його якість у місцях проживання критичних груп населення. Забруднення повітряного басейну хімічними речовинами в районі розташування шахти нижче гранично допустимих значень.

Радіаційний стан на більшій частині території проммайданчика Новокостянтинівської шахти, у його санітарно-захисній зоні та зоні спостереження характеризується значенням потужності еквівалентної дози за завітний період 0,10-0,96 мк3в/год., тобто не перевищує допустимої 1,0 мк3в/год. Проте геологічні, гідрогеологічні та інші чинники створюють передумови, які за певних обставин, можуть спричиняти негативні екологічні та радіоекологічні впливи різної інтенсивності. На території зони спостереження шахти Новокостянтинівська (с. Олексіївка, с. Лутківка, с. Мануйлівка) значення потужності еквівалентної дози становлять 0,10‑0,21 мк3в/год., що відповідає коливанням природного радіаційного фону території Кіровоградського району.

Варто зазначити, що серед напрямків і розділів Меморандуму про  співпрацю між обласною владою, ДП “СхідГЗК” і ДК “Ядерне паливо” під особливим контролем перебують наступні розділи:

- розробка Державної цільової програми радіаційного і соціального захисту населення, заходи якої будуть спрямовані на поліпшення соціально-екологічного становища міста Кропивницького та області в цілому;

- зняття з експлуатації уранових об'єктів;

- розвиток об'єктів атомно-промислового комплексу;

- участь у заходах, передбачених місцевими програмами;

-обмін інформацією Сторонами Меморандуму для можливості інформування громадськості.

Передбачається, що співпраця Сторін у рамках спільних інтересів призведе до досягнення цілей у сфері удосконалення екологічної політики на території Кіровоградщини.