Пропозиції Української асоціації районних та обласних рад до проекту Держбюджету на наступний рік

Комітет Верховної Ради України з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування розглянув пропозиції Асоціація районних та обласних рад до проекту Закону про Державний бюджет України на 2019 рік.

Перше, щодо надання органам місцевого самоврядування доступу до баз даних фіскальної служби, для отримання відомостей про збори і податки, що зараховуються до місцевих бюджетів, зарахування ПДФО до місцевих бюджетів за місцезнаходженням відокремлених підрозділів.

Друге, щодо врегулювання питання втрат доходів місцевих бюджетів по платі за землю. З метою недопущення у 2019 році втрат доходів місцевих бюджетів від недоотримання плати за землю необхідно скасувати надану пільгу залізниці та гірничодобувним підприємствам. Бо такий стан речей справляє негативний вплив на виконання бюджетів місцевого самоврядування, призводячи до їх розбалансування.

Третє, питання адміністративно-територіального устрою, запропонувавши врегулювати його на законодавчому рівні.

На перехідний період, поки не буде прийнято Закон, який дасть можливість врегулювати питання адміністративно-територіального устрою і змінювати межі районів, зокрема тих, які були поглинуті об’єднаними територіальними громадами, з метою запобігання прогалин слід залишити субвенцію на утримання мінімального апарату районних рад.

Четверте, щодо обсягу додаткової дотації на здійснення переданих із державного бюджету видатків на утримання закладів освіти та охорони здоров’я. Упродовж останніх років державою передається на фінансування за рахунок коштів місцевих бюджетів значний обсяг додаткових видаткових повноважень у галузях освіти та охорони здоров’я. Проектом закону про державний бюджет на 2019 рік знову передбачена передача на фінансування з обласних бюджетів видатків на оплату послуг з підготовки фахівців у вищих навчальних закладах I—II рівня акредитації державної власності без відповідного збільшення доходів таких бюджетів.

Додатковою дотацією з державного бюджету на здійснення делегованих державою повноважень у галузі освіти, охорони здоров’я компенсується лише третина мінімально необхідної потреби в коштах на відповідні видатки. Така ситуація призводить до незабезпеченості окремих місцевих бюджетів області видатками на оплату праці працівників бюджетних установ та оплату за спожиті енергоносії в повному обсязі.

Як і в 2018 році, додаткова дотація на здійснення переданих із державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я на 2019 рік передбачена обласним бюджетам, для здійснення її розподілу обласними державними адміністраціями. Проте такий підхід доцільно застосовувати лише за умови передачі державою фінансового ресурсу в достатньому обсязі. Необхідно або надати додатковий ресурс органам місцевого самоврядування або відтермінувати до завершення реформи освіти передачу цих закладів, бо завантаження вже більш, ніж достатнє.