РОБІТНИЧІ КАДРИ КОНЧЕ НЕОБХІДНІ МОЛОДІЙ ДЕРЖАВІ

- наголосив голова обласної ради Олександр Чорноіваненко під час розгляду питання про фінансування професійно-технічних навчальних закладів області у 2016 році. Депутати прийняли відповідне звернення.

ЗВЕРНЕННЯ

депутатів Кіровоградської обласної ради сьомого скликання

до Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України стосовно передбаченнясубвенції з Державного бюджету України місцевим бюджетам на підготовку робітничих кадрів

           

     

На виконання Закону України “Про формування та розміщення державного замовлення на підготовку фахівців, наукових, науково-педагогічних та робітничих кадрів, підвищення кваліфікації та перепідготовку кадрів”, постанови КМУ від 15 квітня 2013 р. № 306 “Про затвердження Порядку формування державного замовлення на підготовку фахівців, наукових, науково-педагогічних та робітничих кадрів, підвищення кваліфікації та перепідготовку кадрів” між професійно-технічними навчальними закладами та Міністерством освіти і науки України укладені Державні контракти щодо виконання державного замовлення на підготовку робітничих кадрів, якими передбачене джерело фінансування, а саме кошти Державного бюджету (п.1.2).  Зміна порядку фінансування не передбачена Державним контрактом і порушує права господарюючого суб'єкта та норм зазначених законодавчих актів.
Відповідно до статті 5 Закону України “Про професійно-технічну освіту” громадяни України мають рівні права на здобуття професійно-технічної освіти відповідно до своїх здібностей і нахилів. Професійно-технічна освіта здобувається громадянами України в державних і комунальних професійно-технічних навчальних закладах безоплатно, за рахунок держави.     

Відповідно до  п. 1.3 Типових правил прийому до професійно-технічних навчальних закладів України, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 14.05.2013  № 499 (Зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29 травня 2013 р. За № 823/23355) “громадяни України мають рівні права на здобуття професійно-технічної освіти відповідно до своїх здібностей і нахилів незалежно від національності, раси, статі, соціального і майнового стану, світоглядних і політичних переконань, ставлення до релігії, віросповідання, стану здоров'я, місця проживання та інших обставин”. 

Навчання учнів з інших регіонів України у ПТНЗ, а особливо у населених пунктах розташованих близько до розмежування адміністративних одиниць (областей, районів), забезпечує робітничими кадрами кілька  регіонів країни, що призводить до фінансової дискримінації громади,  на території якої розташований навчальний заклад. Система фінансування підготовки робітничих кадрів не адаптована до переходу формування робітничого потенціалу виключно для регіональних ринків праці, не визначені джерела формування видатків на утримання навчальних закладів.

Передача до обласних бюджетів та бюджетів міст обласного  значення видатків на підготовку робітничих кадрів у професійно-технічних навчальних закладах державної форми власності без надання відповідних ресурсів на їх фінансування призводить до додаткового навантаження на місцеві бюджети та погіршення фінансового забезпечення установ професійно-технічної освіти.

Відповідно до змін до Бюджетного кодексу України та статті 27 Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» фінансування видатків на підготовку робітничих кадрів у 2016 році здійснюється за рахунок власних коштів місцевих бюджетів (обласного та міст обласного значення) замість системи фінансування за рахунок коштів державного бюджету у вигляді субвенції обласним бюджетам, яка діяла до 2016 року.

Зміна фінансування ставить під загрозу майбутнє системи формування трудового робітничого потенціалу і призведе до закриття ряду потужних навчальних закладів. Під загрозою опиниться навчально-матеріальна база закладів профтехосвіти: будівлі, споруди,  техніка,  обладнання, інструменти,  навчальні господарства, земельні угіддя тощо.

Сьогодні навчальні заклади професійно-технічної освіти готують кадри не лише для конкретної  території (міста обласного значення),  а для економіки області та України  в цілому. Крім навчальної функції заклади виконують і соціальну, адже переважну більшість учнівського контингенту складають діти із соціально незахищених верств населення.

З метою забезпечення належного функціонування закладів  системи професійно-технічної освіти, просимо під час внесення змін до Державного бюджету України на 2016 рік передбачити субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на підготовку робітничих кадрів.