Сергій Чернов: На початку реформи власні надходження та збори у місцевих бюджетах не перевищували 1%, зараз — збільшилися до 30%

Президент Української асоціації районних та обласних рад Сергій Чернов, голова Харківської обласної ради, розповів про складнощі бюджетного процесу у зв’язку із децентралізацією.

Він, зокрема, зазначив: «за чотири роки реформи місцевого самоврядування відбулися значні зміни, у тому числі, проводиться фінансова децентралізація.

Питома вага місцевих бюджетів у зведеному бюджеті України збільшилася від 46% до майже 51%. Майже відсоток на рік – це немало. На початку реформи у місцевих бюджетів власні надходження та збори не перевищували 1%, а зараз збільшилися до 30%.

Якщо у державі є баланс між повноваженнями та можливостями центральних органів влади, повноваженнями та можливостями органів місцевого самоврядування, то все працює ідеально. Коли ж є тенденція із додатковими коштами та новими можливостями передати більше, ніж здатна ефективно виконати громада, або інший рівень місцевого самоврядування, починаються проблеми.

На рівні сільських, селищних міських рад, а також об’єднаних територіальних громад, зміни, внесені до законодавства, зокрема, Бюджетного та Податкового кодексів, дали можливості, що сприяють наповненню бюджетів за рахунок місцевих податків та зборів. Наприклад, податку на майно. Де передана земля – включається ресурс від оренди землі за межами населеного пункту. Окремі акцизні збори та інше. Дійсно, податкова база змінилася, але бажання передати на цей рівень додаткове навантаження за рахунок нових фінансових ресурсів також наявне останнім часом.

Виходячи з того, що на місцях з’явилися значні додаткові фінансові ресурси, окремі міністерства намагаються передавати органам місцевого самоврядування повноваження, не властиві цим інститутам влади. А також відповідне фінансування за рахунок місцевих бюджетів.

Наприклад, освіта. З 1 січня 2018 року на баланс обласних бюджетів передали усі навчальні заклади першого рівня акредитації, тобто технікуми. Минулого року обласні бюджети тихенько навантажили професійно-технічними навчальними закладами. З наступного року намагаються додати ще ліцеями I-II рівня акредитації, що вмонтовані у вищі навчальні заклади.

При цьому майно у власність громад області не передається, політика у сфері середньої професійної освіти залишається виключно за державою, а фінансують ці навчальні заклади органи місцевого самоврядування обласного, чи іншого рівня, залежно від того, де вони знаходяться та згідно того, як це записано у Бюджетному кодексі.

Те ж саме простежується й у сфері охорони здоров’я, соціального захисту. Такі явища дискредитують реформу та чреваті соціальною напругою», — вважає Сергій Чернов.